Sunday, February 12, 2012

penat lelah bekerja

kerja?ya ! walaupun aku hanya bekerja selama seminggu tapi pengalaman bekerja sangat bermakna :)
 

 aku belajar apa itu erti susah. .aku belajar apa itu penat. .masa kat sekolah dulu aku selalu sebut penat ! penat ! tapi bila dah kerja aku rasa penat masa kat sekolah tu bukanlah penat yang sebenar. .kat sekolah dulu mana ada penat berdiri lebih 5jam kan?paling koman pon penat berdiri tunggu mak datang ambik tupon tak sampai 5jam kan? so, aku rasa dunia dewasa nie lebih susah dan payah daripada alam persekolahan. .walaupun kita selalu tengok kat kaca tv yang alam pekerjaan ni sangat lah seronok sebab kita dapat bebas daripada mak ayah kita dan cikgu sekolah tapi sebenarnya jadi budak-budak lagi seronok lah. .

apa pekerjaan yang buat aku faham apa itu susah?kerjanya nampak macam senang tapi memang gila susah. .kerja sebagai pembantu jualan @ sale assistant. .mula-mula masuk macam senang aje kerja tai bila dah dua tiga hari kerja memang aku rasa kerja ni tak semudah yang disangka. .mula-mula masuk aku belajar cara nak tag harga barang. .kalau salah tag harga boleh tahan lagi tapi kalau salah tag kod barang tuh memang nahas lah !nampak macam best aje bila tengok senior yang ajar aku duk pegang alat meng'tag' tu tapi bila buat sendiri kena tengok balik nombor-nombor tu takuttakut tersilap. .


hari esoknya aku belajar cara nak tambah stok barang kat kawasan yang aku jaga. .kalau nampak barang tuh kurang kenalah kau berlari bekejaran pergi kat stor tingkat tiga nak tambah stok. .Oh !jangan lupa semak barang tuh dah ada harga ke belom. .kalau tak ada lagi haruslah tag bendabenda tuh. .dan aku pernah tersilap tag tahu tak?nasib baik esoknya aku rajin nak tambah stok barang dan masa duk semaksemak tuh aku baru perasan barang yang dalam kotak tuh ada 2saiz. .panjang dan pendek dan kod diorang pon lain ! Hah sudah! bekejaran aku turun angkut barang-barang tuh balik untuk tag balik benda tuh. .nasib baik aku cepat perasan !


hari ketiga aku kerja akhirnya aku dapat jumpa bos besar. .LOL ! dia suka senyum dan nak semua pekerja dia senyum. .dia panggil aku dan terangkan semua benda yang perlu dilakukan. .benda pertama yang penting ialah kena ucap SELAMAT DATANG ! kat pelanggan yang masuk kedai dan ucap TERIMA KASIH !DATANG LAGI ! kat pelanggan yang nak keluar kedai. .lepas tuh kena tanya apa yang pelanggan tuh cari. .sebab kedai yang aku kerja tuh mengamalkan sikap melayan pelanggan dan bukan hanya menjual barang.  .

eh! aku ada hal nanti cerita lagi okay !
 

No comments:

Post a Comment