Tuesday, March 13, 2012

being a big girl is not easy

Esok secara rasminya aku dah lapanbelas tahun :) Can you believe it? Oh my ! Suka ? Haha . Mestilah suka sebab bukan lagi budak bawah umur tapi tak semua seronok tentang jadi budak atas umur ni sebab tangungjawab makin BANYAK !
 
Masa aku kerja haritu bila bangun pagi aje aku rasa macam nak mengamuk sebab kena pergi kerja . Agaknya mak bapak kita pon rasa macamtu jugak kan? Hadoi . aku tak boleh bayang lah apa jadi nanti bila dah kerja betul-betul . Habislah satu dunia aku kasi gegar ! Bercakap soal kerja aku dapat berita yang keputusan SPM keluar 21 Mac pulak dah ! Entah macamana lah nasib aku nantikan tapi aku dah redha cuma aku terfikir apa yang aku boleh buat dengan result aku tu nanti. Cita-cita nak jadi DOKTOR tapi kalau tengok aku punya kebolehan yang macam !@#$%^ aku lebih suka subjek KIMIA .Ya , aku tahu yang untuk menjadi seorang doktor sepatutnya aku master dalam subjek BIOLOGI tapi sebaliknya yang jadi kat aku ! subjek tu la yang paling lemah . Masa percubaan SPM hari tu pun aku dapat C aje. Ramai yang tanya aku susah sangat ke subjek tu. Bagi aku soalan biologi semuanya mudah tapi aku yang malas ! Satu kerugian di situ. 


Tapi tu cita-cita aku. Mak aku cakap zaman sekarang kerja tak boleh berdasarkan minat semata sebab persaingan zaman sekarang teramatlah hebat. So, aku punya plan no 2 nak jadi JENTERA JURUTERA . sebab? aku rasa tu yang aku minat kurang sikit dari cita-cita aku . Zaman sekarang dah ramai lah jurutera yang berjantina perempuan ni. Tapi ! mak aku suruh mintak MAKTAB . Jadi CIKGU macam dia . OH benda tu lah yang aku nak elak dari kecik sampai sekarang tapi nampaknya tak boleh nak elak dah ! Namun begitu aku bernasib baik sebab ada khabar angin yang mengatakan kementerian dah tak nak ambik budak-budak lepasan SPM masuk maktab. Hehe! Lepas satu masalah.


Pilihan aku selain tu aku minat nak ambik jurusan udang-udang eh silap ! UNDANG-UNDANG lah !sebab? aku suka berdebat atau bahasa pasarnya aku suka perang mulut dengan orang ! Siapa yang pernah gaduh dengan aku tahu lah yang aku gila mulut . Dengan pengalaman bergaduh bersama rakan-rakan aku rasa aku boleh jadi seorang PEGUAM yang berjaya ! 



Pilihan lain aku juga berminat nak jadi CHEF. Boleh masak-masak macam chef Wan tuh ! Padan lah kan dengan nama aku Wan boleh jadi chef Wan jugak nanti ! versi perempuan lah. Aku suka masak walaupun hakikatnya aku tak pandai sangat masak. 



Terakhir sekalinya aku MUNGKIN akan menjadi seorang pegawai IMIGRESEN/KASTAM/POLIS . kenapa ? sebab aku nak pertahankan negara MALAYSIA yang tercinta ini. Selain tu aku nak ikut jejak langkah papa aku :')

 Panjang aku melalut. Takpa lah sekurang-kurangnya aku tulis semua nie sebagai pembakar semangat aku untuk teruskan hidup walaupun apa keputusan yang akan keluar nanti. Bila dah besar ni adik-adik benda-benda ni akan menghantui anda jadi hargai masa kanak-kanak anda ! 

note:aku harap apa yangjadi nanti akan menjadi titik tolak yang baik :)aku taip semua ni sambil dengan lagu  JANGAN NAKAL yang macam gampang. asek terngiang-ngiang lagu yang entah apa-apa tu. sigh !

No comments:

Post a Comment