Saturday, April 14, 2012

temuduga asasi TESL Uitm


Woah! lama sungguh aku tak menaip nie. .Assalamualaikum dan salam sejahtera semua! back to the topic .Wah!sebulan tak menaip tahu-tahu aku dah kena pergi temuduga. .Alhamdulillah malam nie aku dah siapkan aku punya resume. Aku harap yang aku buat tu kira okay la walaupun tak sebagus orang lain punya.Maklumlah buat dengan kadar segera. Kualitinya agak biasa sahaja. 

Aku sebenarnya tak tahu-menahu hal temuduga nie sehingga lah aku ter'online' fesbuk.Aku ternampak kawan sekolah aku post link dan aku tanpa fikir banyak dengan blurnya aku buka link tuh. dan zapp! macam nak gugur jantung aku bila baca




Maknanya aku cuma ada 2hari aje nak siapkan semuanya. Tapi alhamdulillah ada yang dah siap disediakan.Antaranya :-

1)Pakaian yang serba indah
2)Kasut yang penuh keunggulan walaupun kesulitan berlaku
3)Resume yang sedang-sedang hebat


Tapi segala yang melibatkan dokumen dan sijil(asal & salinan) belum dapat aku uruskan memandangkan mesin cetak rompak pencetak ( printer ) buat kisah duka yang lara pulak dah.

Persiapan untuk jawab soalan yang ditanya nanti? Aku belum buat kajian secara mendalam lagi.Baru tengok bab nak perkenalkan diri dan adat serta tatasusila bila ditemuduga kat sini


Mungkin ini benda asas tapi jangan kita lalai sebab benda-benda nie lah yang penting tau ! 

Ayah sedara aku pon ada jugak bagi hint tentang soalan yang mungkin akan ditanya nanti.Antaranya:-

1)Why do you choose TESL?
2)What are the latest news about education
3)Do you like teaching?
4)Tell me about yourself
5)What changes that you want to make when you be a teacher?How?
6)Describe your family.

Thats all that i can share since i also need guidance from others. I hope this post can be useful for other too :) For more information, you can..............GOOGLE by yourself lah ! 

p/s:PERJALANAN BERIBU BATU BERMULA DENGAN SATU KLIK !

1 comment:

  1. saya takut la pulak. saya belum lagi mohon tesl ni. saya minat bi tp bila bercakap sy jadi gagap. dlm exam saya okay la juga sikit. tp boleh tolong beri saya suggestion apa yang patut saya buat utk improve speaking skills :( saya memang gagap dn kena fikir apa perkataan saya patut cakap utk jwb soalan orang :(

    ReplyDelete